“Don’t look for obscure formulas or mystery on my work. It’s pure joy that I offer you. Look at my sculptures, until you see them. Those closest to God have seen them”: è questa una manciata pregiata di parole appartenute allo scultore Constantin Brancusi che narrano di quella misteriosa purezza con cui le sue sculture accarezzano lo sguardo, che invitano a godere della forma levigata fino all’essenziale per poi immergersi nella variegata ricchezza in essa racchiusa.
Parole che il brand Greta Boldini offre, come fosse un’ouverture di pensiero, per accompagnare la collezione dedicata al prossimo a/i 2016 che ha solcato la nobile passerella di AltaRoma: quasi un gioco di affinità elettive perfette a mo’ di scatole cinesi, dove l’intensa ricercatezza di pensiero di Brancusi racchiude a sua volta un altro riferimento eccellente a guidare l’ispirazione da cui han preso forma le creazioni, ovvero il personaggio di Isabelle del capolavoro cinematografico “The Dreamers”. Quella stessa “Indecent Beauty” che dà il nome alla collezione.
Bellezza indecente perché sconvolgente in quel suo essere un intrigo intenso di sensualità e raffinatezza, di sofisticatezza rigorosa attraversata da un’intima grazia che è quasi fragilità nascosta: un’immagine che si specchia nella femminilità in bilico disinvolto tra il fascino composto dell’iconica Greta Garbo, e la delicatezza lieve delle dame dipinte da Giovanni Boldini.
Ed ecco rivelata l’ultima scatola che, coup de théâtre! in realtà è la prima: i nomi che compongono quello del brand, giovane quanto basta per essere parte della schiera importante di finalisti emergenti dal concorso Who Is On Next?, maturo abbastanza per tradurre tanti colti riferimenti in creazioni dall’accuratezza couture, eppur dall’immediatezza di desiderio e vestibilità.
Et voilà, dunque, una carrellata bellissima di jeunes filles en fleurs, vestite di abitini lievi cosparsi di delicati fiori in boccio, attraversati da tagli leziosi e dai plissé che del brand sono iconici, e su cui si poggiano ricami che richiamano quel rigore essenziale delle opere del celebre scultore; fanciulle dalla sensualità leggiadra che appaiano vestiti a stringate e calzette, e rivelano tocchi di retrò quando indossano angora e tweed, mentre s’infilano lunghi guanti in pelle.
Giovani donne avvolte, infine, nella bellezza essenziale eppur preziosa di abiti lunghi che sembrano plasmati su un’altra breve manciata di parole di quel Brancusi: “il fine dell’arte è creare la gioia.”
Greta Boldini f/w 2016: it’s called “Indecent Beauty”, it’s worn with poetic attitude
“Don’t look for obscure formulas or mystery on my work. It’s pure joy that I offer you. Look at my sculptures, until you see them. Those closest to God have seen them”: this is an exquisite handful of words belonging to the sculptor Constantin Brancusi that tell about that mysterious purity by which his sculptures coddle the glance, that invite to enjoy the form so polished to be essential in order to merge into the varied richness held in it.
Words that the Greta Boldini brand offer, as if it was an ouverture for the mind, to accompany the collection devoted to next f/w 2016 season that walked the noble runway of AltaRoma: almost a game of perfect special affinities by way of Chinese boxes, where the intense refinement of Brancusi’s thinking holds in its turn another excellent reference guiding the inspiration from which the creations took form, that is the character of Isabelle from the movie masterpiece “The Dreamers”. The same “Indecent beauty” that is the title of the collection.
Indecent beauty because perturbing while being an intense intrigue of sensuality and refinement, of rigorous sophistication crossed by an intimate grace that is almost a hidden fragility: an image mirroring on the femininity in the nonchalant balance between the dignified charm of the iconic Greta Garbo and the light delicacy of the ladies portrayed by Giovanni Boldini.
And here’s revealed the last box that, coup de théâtre! actually is the first one: the names forming the brand’s one, young enough to be part of the important range of emerging finalists from the Who Is On Next? contest, wise enough to translate such cultured references into creations flaunting couture care, yet a quick desire of wearing them.
Well, et voilà an amazing array of jeunes filles en fleurs dressed in light dresses sprinkled with delicate blooming flowers, crossed by flirting cuts and by the brand’s typical cuts, over which lay the embroideries recalling that essential rigour coming from the renowned sculptor’s works; ladies flaunting a light sensuality by matching the dresses with flat shoes and socks, and that reveal some retrò touches when wearing angora and tweed, or while putting on the long leather gloves.
Young ladies wrapped, finally, into the essential yet precious beauty of long dresses that seem to be shaped on another brief handful of Brancusi’s words: “ the goal of art is to create joy”